dilluns, 10 de gener del 2011

Ismael Lo

No puc pas dir que conegui la música africana. A més, Àfrica és un continent tan ric culturalment parlant que seria massa pretensiós per part meva voler “conèixer-ne” la seva música; tot i que m’agradaria saber-ne molt més del que en sé. També cal dir que segons quina música africana (la berber, per exemple) no m’acaba de fer el pes. La veritat és que escolto poca música africana. Però hi ha músics africans que m’agraden molt. Un d’ells és Ismael Lo

Ismael Lo és un músic del Senegal, de pare senegalès i mare nigeriana, nascut el 1956. A Europa es va donar a conèixer el 1990 gràcies a la cançó Tajabone, que més tard, el 1999, va ser inclosa en la pel•lícula de Pedro Almodóvar Todo sobre mi madre.

La cançó està cantada en wolof que és la llengua originària del Senegal. Tajabone és una festa musulmana que posa el punt i final a la festa del ramadà. En aquesta festa, els nens surten al carrer i intercanvien diversos productes (arròs, roba, begudes...) i canten. A més, els nens es disfressen de nenes i les nenes de nens.

Els islamistes han de pregar cinc cops al dia i dejunar durant el mes del ramadà. Es diu, que quan moren, els àngels els pregunten si ho han fet. Això és el que explica la cançó. He trobat una traducció de la cançó al castellà. En català, vindria a ser:

Ell diu:
“Tajabone, nosaltres anem a Tajabone
Abdou Jabar és un àngel que ve del cel fins a la teva ànima.
Ell et demanarà si has pregat.
Ell et demanarà si has dejunat.
Ell ve fins a al teva ànima
Ell ve fins a la teva ànima a demanar-te si has pregat, si has dejunat”

Ismael Lo té una veu preciosa i en aquesta cançó, amb la guitarra i l’harmònica, emociona. Pèls de punta!

4 comentaris:

  1. Ooo!Ismael Lo, fantàstic, és un dels millors cantants africants del moment, junt amb Salif Keita, no puc amb ells!! Vaig tenir l'oportunitat de veure'l i n'estic ben enamorada jaja!!!.VISCA AFRICA!!!. Quantes coses viscudes a través de la música! Felicitats pel teu blog, per donar-nos a conèixer cantants com Pep Sala!..QUAN LA NIT DORM!

    ResponElimina
  2. Sí que és molt bo Ismael Lo!! I t'agraeixo que me'l fessis conèixer ja fa uns anyets. Ara em queda escoltar Salif Keita. Ho faré!
    I què dir d'en Pep Sala... Fantàstic músic i cantant! I tant que recordo que t'agrada "Quan la nit dorm". Una gran cançó, sens dubte; però ja saps que jo prefereixo "No em diguis mai adéu" jajajaja.

    Quan la nit dorm
    Hi ha un altre món que comença
    Cançons que de cop es desperten
    Que em tenen atrapat
    Quan la nit dorm
    Torna demà, més tard
    Quan la llum estigui apagada
    I la música trenqui les meves pors
    Vine al meu costat
    Que la nit ens fa invencibles
    I podrem tornar a perdre junts la raó
    Què és la raó?
    (Quan la nit dorm. Pep Sala)

    Quan s'acabi aquest moment
    Sentirem recança
    Perquè tot s'ho emporta el temps
    Sempre ens quedarà
    Poder dir un últim adéu
    Dit en un moment
    Per recordar sempre més
    No em diguis mai adéu
    Tinc les mans plenes
    Amb tot el que hem compartit
    (No em diguis mai adéu. Pep Sala)

    ResponElimina
  3. Gràcies per compartir-la Quim. Jo tampoc conec massa la música africana però la veu i la música de Ismael Lo m' agrada molt.

    Pili

    ResponElimina
  4. De res Pili. Ismael Lo és fantàstic!

    ResponElimina